Jakab 1:1

Jak1:1
Jakab, Istennek és az Úrnak, a Krisztus Jézusnak rabszolgája a szétszórtságban élő tizenkét törzsnek: üdvözlet (chairein χαίρειν). Teljes örömnek (charán χαρὰν) tartsátok...

1. Vélemények
Az első „egyetemes levél”. Nem konkrét gyülekezethez szól.
• Luther: „szalma-levél” (nem tartalmaz magokat) – a cselekedetek üdvösséghez való szükségességét tanítja
• „gyöngyfüzér” – összefüggéstelen szakaszok gyűjteménye X

2. Melyik Jakab?
Jakab = Jaakov = Jákób (Júdás = Jehúda = Júda)
• Az ÚSZ 4 Jakabot említ konkrétan: Jézus testvére, Zebedeus fia, Alfeus fia és taddeus Júdás apja
Mk6:3, Mt13:55: „Hát nem az építőmester fia ez? Nem Máriának hívják az anyját? Ugye hogy JakabJ, József, Simon, Júdás a testvérei?”
Mk16:1, Lk24:10, Mk15:40: „Asszonyok is voltak ott, akik messziről szemlélődtek, köztük magdalai Mária, Mária a kisebbik JakabnakJ és Józsénak anyja és Salómé”
Mt27:56: „Köztük volt magdalai Mária, Mária JakabJ és József anyja, továbbá Zebedeus fiainak anyja.”
Gal1:19: „Az apostolok közül mást nem láttam, csak az Úr testvérét, JakabotJ.”
Júd1:1: „Júdás, a Krisztus Jézus rabszolgája, JakabJ testvére, az Istenben, az Atyában szeretett, és a Krisztus Jézustól őrzött elhívottaknak.”
ApCsel1:13: „Amikor beértek, felmentek abba a felsőházba, amelyben szállva voltak, éspedig Péter, János, JakabZ, András, Fülöp, és Tamás, Bertalan és Máté, JakabA, az Alfeus fia és a buzgó Simon, meg JúdásT, a Jakab fia.”
• Jézus testvére = Józsé testvére =? a kis Jakab ≠? JakabA, az Alfeus fia, ≠ JakabZ, a Zebedeus fia ≠ Taddeus JúdásT apja (Lk6:16, ApCsel1:13)
• Valószínűleg ő a jeruzsálemi gyülekezet elöljárója: ApCsel12:7, 15:13-21, 21:18

3. A levél megírásának ideje
A levél semmit sem mond a Törvénnyel kapcsolatos apostoli gyűlési döntésekről → i.sz. 48-49 előtti
• Általában 45-48 közé teszik a keletkezését. Az ÚSZ legkorábbi lejegyzett könyve.
• Josephus szerint JakabJ-ot i.sz. 62-ben ölték meg (JakabA még korábban meghalt ApCsel12:2).
• Szerkezet: bevezetés (1:1), főrész (1:2-5:11), befejezés (5:12-20)
• A főrész négy részre osztható: próbák és érettség (1:2-18), cselekedetek (1:19-2:26), közösségen belüli ellentétek (3:1-4:12), keresztyén világnézet (4:13-5:11).

4. Az üdvözlő vers
Utána in medias res a mondanivalójára tér, nem udvariaskodik, mint sokszor Pál.
• Jézus szolgája (1Kor15:7) ↔ Jn7:5: „Mert még testvérei sem hittek benne.” – előny a rokonságból?
• A diaszpórában levő zsidóknak szól. Amikor a cselekedetek szükségességéről olvasunk, ezt ne felejtsük.
• Nem a hit elméletével foglalkozik (mint sokszor a farizeus Pál), hanem annak gyakorlatával.
• Az Egyház egy helyen jelenik meg: „Hívassa el az eklézsia véneit, s azok imádkozzanak felette” (5:14)
• Ez nem az i.sz. 70-ben, a Templom lerombolása utáni római fogság. 12 törzs = minden zsidó.
• Csak Babilonból tértek vissza törzsekként (Júda, Lévi és Benjámin), az asszír fogságból csak egyes családok tértek vissza. (Lk2:36a: „Anna is prófétafő volt, az Ászer törzséből való Fánuel leánya.”)
Ézs27:13: „És lesz ama napon, megfúvatik a nagy harsona és jönnek, akik bujdostak Assúr országában és akik elszéledtek Egyiptom országában, és leborulnak az Örökkévaló előtt a Szent hegyen Jeruzsálemben.”
Zak10:10: „Visszahozom őket Egyiptom országából és Assúrból összegyűjtöm őket: és Gileád országába és fel a Libánonhoz hozom el őket, de nem lesz elég nekik.”
Jer16:14-15, 23:7-8, 30:3, Mik7:12, Ézs11:11,15-16 (||Jel16:12)

Kategóriák: 
Csatolt fájl: